Magyar útakadályok
Az első magyarországi szabadkőműves páholyt Brassóban a 18. század közepén az erdélyi szászok hozták létre. A rövid időn belül nálunk is népszerűvé lett mozgalom azonban a leggyorsabban a felvilágosult nemesség körében terjedt. A páholyok többsége vidéken alakult, Kazinczy például Miskolcon lépett be „Az erényes Cosmopolitához” címzett páholyba. 1785 után ugyan ez a páholy megszűnt, de Kazinczy kötődését mutatja, hogy 1789-ben induló folyóiratának az Orpheus címet adta, amiről a beavatottak tudhatták: ez az ő szabadkőműves álneve.
1794-ben a szabadkőművességet betiltották, és a tiltás egy 1848-as rövid szünettől eltekintve 1868-ig tartott. Akkor viszont új páholyok sokasága alakult, igaz – ekkor máris – két külön rítus alapján. 1870-ben hat páholy megalakította a Magyarországi Jánosrendű Nagypáholyt, amely csak három fokozatot ismert, míg 1871-ben a harminchárom fokozatú skót rítust követők hozták létre a maguk Magyarországi Nagy Oriens nevű nagypáholyát. A két irányzat 1886-ban azonban végül egyesült a Magyarországi Symbolikus Nagypáholy létrejöttével.
A magyar szabadkőművesek két dologban tűntek ki: a jótékonykodásban és a radikális eszmék terjesztésében. Az előbbieket tekintve nem túl közismert, hogy szabadkőművesek alapították és finanszírozták a Budapesti Önkéntes Mentőegyesületet, a Nyomorék Gyermekek Otthonát, az Országos Anya- és Csecsemővédelmi Egyesületet és számos hajléktalanmenhelyet. Ami az utóbbit illeti, szabadkőműves volt a polgári radikálisok legnagyobb része, Jászi Oszkár például egy időben a Martinovics-páholy nagymestere is volt. A Galilei-kört pedig – amelynek tagjai közül többen vezető szerepet játszottak a Tanácsköztársaságban – a Comenius-páholy alapította.
A Tanácsköztársaság 1919-ben ennek ellenére mint jobboldali szervezetet betiltotta a szabadkőműves páholyokat, amely tiltást az 1920-as Belügyminisztérium is fenntartotta – baloldalinak minősítve a szabadkőművességet. Az ily módon illegálisan tovább egzisztáló páholyok 1945-ig csak kávéházakban, lakásokban találkozhattak. A szemet húnyó hatósági nagyvonalúság odáig ment, hogy ha a kormánynak olyan neves külföldi vendége volt, akiről köztudott volt szabadkőműves elkötelezettsége, kifejezetten felkérték a – természetesen nyilvántartott – magyar testvéreket, rendezzenek vacsorát a tiszteletére.
1945 után új lendülettel indult a magyar szabadkőműves-élet. Az 1950-es betiltáskor már 1500 szabadkőműves majdnem húsz páholyát helyezték törvényen kívül. Az illegalitásból 1989-ben léphettek ki, mindjárt két egymással versengő irányzattal. A Magyar Symbolikus Nagypáholyt négy páholy alapította. Ezek a tradicionális angolszász irányt követik – jelenleg 110 tagjuk van. A tagok fele – mondják – újonnan beavatott személy. Ezekbe a páholyokba nőket és ateistákat nem vesznek fel. A páholyok havonta üléseznek, a tagok túlnyomó része értelmiségi.
A másik irányzat nagypáholya a szintén több páholyból összeállt, francia irányultságú Magyar Nagy Oriens – taglétszáma a Symbolikus Nagypáholyéhoz hasonló. A két irányzat között hivatalos kapcsolat egyelőre nincs. Ezeken kívül a francia Női Nagypáholy 1992-ben egy magyarországi női páholyt is létrehozott, ezt azonban a tradicionális szabadkőművesség nem ismeri el.
A cikkek listája
Keresés a PDF-ekben
1993. április 3., szombat
Szabadkőművesség: magyar útakadályok
Címkék:
HVG
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Népszerű cikkek
-
Lovas László : A Zsolnay-Mauzóleum (Az eosin-rejtély) Angstertől Zsolnayig. , Pécs , 2007. , 238–243. oldal Ipartörténeti tanulmányok. Szer...
-
Németh Sándor : Polgárosodás és szabadkőművesség Változás és állandóság, Tanulmányok a magyar polgári társadalomról , Amszterdam , 1989 , ...
-
Vári László : Hadik-Barkóczy Ilona és a szabadkőművesek Aetas, 27. évf. 2012. 3. szám , Szeged , 2013. január , 49-62. oldal Olvas...
-
Hoványi Márton : Egy beavatási rítus szimbolikájáról. A Magyar [Sic! Magyarországi] Symbolikus Nagypáholy szertartáskönyvének szemiotikája ...
-
Lukács András: Szabadkőműves páholyban több tucat államfő A francia mozgalom térnyerése Hetek, 2008. 04. 25. (XII/17) Olvasható: http:...
-
Sebestyén Mihály : Marosvásárhely keletén (A marosvásárhelyi Bethlen Gábor Szabadkőműves Páholy Anyakönyve) Pál-Antal Sándor és Simon Z...
-
Feró Eszter : Szfinxek és obeliszkek városa: egyiptománia és szabadkőművesség Budapesten Kult50, A kultúra 50 arca - 2018 , Budapest , ...
-
: "…Nyelvünket nem adjuk! A romániai magyar szabadkőműves páholyok végnapjai" Európa Annales, 3., ELTE BTK RFT , Budapest , 1998 ,...
-
Abafi Lajos : Titkos társulatok Temesvárott a mult században, Első közlemény Történelmi Tár , Budapest , 1884. 3. , 513–524. oldal Olva...
-
Egly Tibor : Baráti literátusok, szabadkőműves testvérek és egyéb lelkes kultúr-ügyletek a zalaegerszegi páholy idején és tájékán (1790-1820...
Blogarchívum
-
►
2012
(14)
- ► szeptember (1)
-
►
2011
(24)
- ► szeptember (1)
-
►
2009
(26)
- ► szeptember (1)
-
►
2008
(28)
- ► szeptember (3)
-
►
2007
(26)
- ► szeptember (3)
-
►
2005
(31)
- ► szeptember (3)
-
►
2004
(22)
- ► szeptember (1)
-
►
2003
(27)
- ► szeptember (2)
-
►
2002
(17)
- ► szeptember (2)
-
►
2001
(13)
- ► szeptember (1)
-
►
2000
(21)
- ► szeptember (1)
-
►
1998
(19)
- ► szeptember (2)
-
►
1995
(15)
- ► szeptember (1)
-
►
1994
(17)
- ► szeptember (1)
-
►
1979
(1)
- ► szeptember (1)
-
►
1975
(1)
- ► szeptember (1)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése